Hazai és nemzetközi orgonabemutatók információs portálja
Orgonabemutatók
 
Közöttünk élnek
 
Egyházak

MAGYAR  KATOLIKUS  EGYHÁZ
MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ
MAGYARORSZÁGI REFORMÁTUS EGYHÁZ

 
Apróhirdetések
 
Orgonás fórumok

Képtalálat a következőre: „fidelio magazin”

 
♪ 5 perces hólabda
♪ 5 perces hólabda : 11. interjú - Fassang László orgonaművésszel, a Zeneakadémia adjunktusával, a MÜPA orgonakoncertek művészeti vezetőjével

11. interjú - Fassang László orgonaművésszel, a Zeneakadémia adjunktusával, a MÜPA orgonakoncertek művészeti vezetőjével

M. Kovács Edit  2009.11.19. 22:14

Fassang László budapesti zenész család gyermeke. Orgonatanulmányait 13 éves korában Baróti István irányításával kezdte, majd a Liszt Ferenc Zeneakadémián folytatta, ahol orgonát Gergely Ferenc és Ruppert István, zongorát Prunyi Ilona növendékeként tanult. Itt 1998-ban szerzett diplomát. Ezt követően felvételt nyert a párizsi Conservatoire National Supérieur de Musique Olivier Latry - a párizsi Notre-Dame orgonistája - által vezetett orgona-osztályába, ahol Michel Bouvard növendéke is volt. A következő tanévben az improvizáció tanszakra is sikerrel felvételizett, ahol tanárai Loic Mallié, Philippe Lefebvre, Thierry Escaich és Jean-François Zygel voltak.

2000-ben egyéves tanulmányi szabadsága alatt a Sapporói Hangversenyterem (Japán) orgonistája volt. Ekkor számos hangversenyt és mesterkurzust tartott Japánban, valamint a Sapporói Koncertterem Kern orgonáján elkészítette első orgonalemezét, amelyen Bach és Liszt művei mellett saját improvizációi hallhatók.
2003-ban ellenszavazat nélkül, kiváló minősítéssel szerzett orgona-előadói és orgona-improvizáció diplomát a párizsi Conservatoire-on; zongora-improvizáció diplomáját 2004-ben kapta meg ugyanitt. Számtalan hangversenyt adott szerte Európában, illetve Japánban és Észak-Amerikában. Többéves külföldi tartózkodása után 2004 óta Magyarországon él. Szakértőként részt vett a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem orgonájának építésében; 2006-tól a Művészetek Palotája orgonakoncertjeinek művészeti vezetője. Amerikai hangversenyeit 2002 óta a Karen McFarlane Artists, Inc. koncertügynökség szervezi.

A klasszikus orgonairodalom megszólaltatása mellett fontosnak tartja az improvizáció hagyományának ápolását. Ennek kapcsán igyekszik a hangszer lehetőségeit különböző zenei stílusok - jazz, illetve tradicionális zene - szintézisén keresztül is bemutatni. Ebben a szellemben rendszeresen koncertezik a hazai zenésztársadalom legtehetségesebb művészeivel, Palya Beával, Szokolay Dongó Balázzsal, Dés Andrással, Bacsó Kristóffal, valamint a nemzetközileg ismert jazz-szaxofonossal, Vincent Le Quang-gal.
2004-től a San Sebastian-i Zeneművészeti Főiskola meghívott improvizáció tanárként működik, 2008 szeptemberétől pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa.  

Díjak:

  • 2006: Liszt Ferenc-díj; Prima Díj
  • 2004: Grand Prix de Chartres Nemzetközi Orgonaverseny - nagydíj és közönségdíj
  • 2003: Első Nemzetközi Német-Francia Orgonaverseny (Windesheim) - megosztott második díj; a francia orgonaművek legjobb előadásáért járó különdíj
  • 2002: Párizs Város Negyedik Nemzetközi Orgonaversenye - improvizációs második díj; Maurice Duruflé-díj
  • 2002: Royal Bank Calgary Nemzetközi Orgonafesztivál és -verseny - improvizációs aranymedál
  • 1998: Győri Nemzetközi Orgonaverseny - második díj
  • 1993: Gárdonyi Zoltán Emlékverseny (Budapest) - első díj

(Szakmai bemutatás forrása: www.fassang.hu)

Hólabda sorozatunk keretében ma Fassang Lászlót hívtuk fel Pálúr János ajánlására, hogy feltegyünk neki pár kérdést.

1. Kedves Laci, hogy vagy, mivel foglalkozol éppen?

- Köszönöm, jól vagyok. Ezekben a percekben éppen komponálással foglalkozom, orgonadarabot írok, melyet  hamarosan a MÜPA-ban mutatok be. Itt ülök a  zongoránál, körülöttem egy csomó kottapapír, és ezen a művön dolgozom,  ebbe fektetem jelenleg a legtöbb energiát.


2. Milyen apropóból készül az orgonadarab, és mennyire vagy készen vele?

- A mű a 2009. december 4-i Prima Primissima díjátadó gálán fog elhangozni. Ebben az összefüggésben nehéz dolga van az embernek, hiszen csupán 5 perc áll rendelkezésre. A  díjátadót  a Magyar Televízió 1-es csatornája is közvetíti majd. A gálaesten nyilván sok olyan zenehallgató lesz, akik először fogják hallani az orgona hangját, ezért szeretném megmutatni, hogy mit is tud ez a hangszer. A művet a Prima Primissima díj alapítójának, Demján Sándornak fogom ajánlani.

 

3. Milyen gyakran komponálsz?


- Régen, középiskolás koromban gyakran írtam darabokat, de azóta már nem. Ezzel a művel talán egy újabb korszak kezdődik pályafutásomban.


4. Kanyarodjunk kicsit el a Zeneakadémia felé. Hogyan éled meg a felújítást, az épület időszakos bezárását, az átalakulást?

 

- Alapvetően pozitívan élem meg ezt a történetet, bár nem könnyű a jelenlegi átmeneti állapotban az általam kitűzött színvonal felé közelíteni. Úgy gondolom, hogy egy egyedülálló lehetőség egy ilyen épületfelújítás,  100 évben egyszer ha történik hasonló, és nagyon optimista vagyok abban a tekintetben is, hogy ez a rekonstrukció az orgonák terén egy korszakalkotó előrelépés lesz.


5. Korábbi megkérdezettünk, Pálúr János említette, hogy 4 orgona épül majd a megújult Zeneakadémián. Mondanál ezekről a hangszerekről pár szót?


- A nagytermi orgona az 1907-es Voit orgona rekonstrukcióját célozza meg. Az a hangszer együtt épült a Zeneakadémia épületével, és ennek az eredeti orgonának a homlokzata látható még ma is.  Az így megépülő nagytermi orgona egy, a német irányzatot képviselő késő romantikus hangszer lesz, ideális Liszt nagyszabású orgonaműveinek megszólaltatására. Ezzel szemben lesz egy francia romantikus orgona a Kupolateremben, míg a másik két épülő orgona gyakorlási célra szolgál majd. Az egyik 3 manuálos, 8-10 regiszteres romantikus hangszer, míg a másik 2 manuálos, barokk stílusú gyakorlóhangszer lesz. Mindegyik orgona közbeszerzési eljárás keretében lesz megtervezve és megépítve. Ezután még elengedhetetlen feladat lesz egy a historikus, barokk irányzatot követő hangszer megépítése is, de ez nem a nagyépületben, hanem valószínűleg valamelyik közeli templomban foglal majd helyet.

Ha ezek a hangszerek az elképzeléseink szerint megépülnek, akkor a Zeneakadémia orgonaparkja valamennyi európai oktatási intézménnyel felveszi a versenyt, sőt a művészi minőség tekintetében a legtöbbjüket le is előzi majd.


6. Úgy tudom, hogy az előkészítő munkálatok, a projekt kiíráshoz szükséges alapkoncepció meghatározása, az orgonaterv specifikációk kidolgozása Rátok, az orgona tanszak tanáraira, adjunktusaira vár.


- Igen, ez valóban így van.


7. Milyen események történtek Veled a közelmúltban, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?

 

- Amit első helyen szeretnék kiemelni, az a Zeneakadémián nemrég lezajlott Christoph Bossert mesterkurzus, melyet az említett, híres német professszor tartott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanárai és hallgatói részére - megfelelő hangszerek híján az órákat a Szent Teréz és a Szent Ferenc sebei templomban tartottuk. A kurzus tematikája a német romantikusokat ölelte fel: Brahms, Mendelssohn, Schumann, Reger munkásságát. Egyfajta megszégyenítő felismerés volt számomra ez a kurzus, abban az értelemben, hogy amikor egy ilyen nagy utat bejárt, mély gondolatokkal teli emberrel  találkozik valaki, akkor hirtelen meglátja, mennyit lehet és kell még tanulnia önmagának is... Ez a mesterkurzus rendkívül hasznos volt a  diákoknak az orgonajáték terén, a tanároknak pedig az orgonatanításban - nekem legalábbis ez volt a benyomásom személy szerint.


A másik ilyen kiemelkedő esemény, amit megemlítenék, az a legutóbbi MÜPA koncertem volt, melynek első felében repertoár művek hangoztak el, ám a második rész már az improvizációról szólt. A koncert keretében a Napkirály korszakától eljutottunk a XX. század zenéjéig, és ami számomra újdonság volt: először léptem meg, hogy ilyen számú közönség előtt végig beszéltem a koncert során. Úgy vélem, fontos, hogy az előadó ne csak játsszon, hanem odaillő, tartalmas magyarázattal bevezesse a közönséget abba a korba, melyből valók az eljátszott darabok. Ez egy logikus folyamat első állomása. Bár a rendszeressé vált MÜPA orgonabemutatókon is beszélek, az egészen más hangulatú alkalom. Annyira távol kerültünk időben és térben gondolatvilágunkban a több száz évvel ezelőtt keletkezett művektől, hogy kell néhány kulcsot adni azoknak, akik be szeretnének lépni ebbe a világba.

 

8. A MÜPA orgonabemutatók milyen gyakorisággal zajlanak?


Ezekre a MÜPA által szervezett, bárki által látogatható, ingyenes orgonabemutató programokra havonta 1-2 alkalommal kerül sor, és a MÜPA honlapján keresztül lehet jelentkezni rájuk. 

9. Engedd meg, hogy a magam és az orgonabarátok nevében megköszönjem a támogatást, amellyel az orgonabemutatók mögé álltál, lehetővé téve számunkra a nagy sikerű, 2007. júliusi MÜPA orgonabemutatót, valamint a 2010 január elején megrendezésre kerülő, kifejezetten az Orgonabarátok Civil Köre számára biztosított exkluzív éves orgonabemutatót. Mi a véleményed erről az orgonabemutató sorozatról?

 

- Nagyon fontosnak és örömteli kezdeményezésnek tartom, ezért szívesen támogatom minden szempontból ezt a tevékenységet. Örülök, hogy nem szakmabeliek, hanem civilek indították el a sorozatot, hiszen kicsit szimbolikus a helyzet: a MÜPA megépülésével az orgona lejött a karzatról, és így lehetőség van arra, hogy az orgonazene szerető közönség megnézhesse, megismerhesse az orgonákat akár koncertteremben, akár templomban állnak.


10.  Milyen terveid, feladataid vannak a közeljövőben?

 

- Ami a leginkább leköt most a komponálás mellett, az az orgonaépítési projekt a Zeneakadémián, melynek keretében a jelenleg még meglévő 3 orgona értékesítését is intézni kell. Ezen orgonákat fogjuk eladni, értékesítésre való meghirdetések keretében.

11. Milyen elvárásaid vannak az újonnan épülő orgonákkal szemben?

- Egyszerűen megfogalmazva csak annyi, hogy ha az orgonista leül mellé, ne tudja abbahagyni a játékot, a hallgató pedig ne tudja abbahagyni a zenehallgatást! J Komolyra fordítva a szót, a legfontosabbnak azt tartom, hogy egy-egy meghatározott orgonaépítészeti stílust képviseljenek a diákok, a hallgatók számára, és igazi örömzenélésre inspiráljanak. A neves európai zeneintézményi orgonák látogatása során azt a tapasztalatot szűrtem le, hogy nem szabad kompromisszumok közé szorítva építeni orgonát. Az a legfontosabb, hogy valódi minőség szülessen. Erre intenek az európai pozitív és negatív példák.

 

12. Hol találkozhat Veled legközelebb a Közönség?


- Most, december 12-én lesz a Nyitott Műhelyben koncertem, mely tulajdonképpen egy születésnapi, improvizációs zenei est lesz a meghívott zenész barátaimmal. De jövő márciusban is vár egy izgalmas kihívás, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és egy bolgár női karral készülök világzenei közös koncertünkre.  


13. Mit üzensz a
www.orgonabemutato.hu olvasóinak?

 

- Úgy gondolom, hogy a mai magyar valóságban nem lehet arra várni, hogy a problémáinkra a felettünk állók hozzák a megoldásokat. Úgy vélem, hogy ehelyett saját kezünkbe kell vennünk a sorsunkat. Nagyon örülök, hogy létrejött a ti civil orgonabaráti kezdeményezésetek is, mivel az ilyen és hasonló alulról induló, spontán kezdeményezéseké a jövő. Nagyon fontos, hogy legyenek olyan civil csoportok, melyek képesek összefogni és tenni a közös célokért.  Én a magam részéről minden olyan támogatást meg kívánok adni e civil orgonabaráti kör számára, amire csak módom lesz. A mai világban, amikor a média nagyon erőteljesen jelen van a társadalom életében, létrejött egy virtuális valóság, ám ez ne tévesszen meg senkit. Attól még, hogy valami nem látszik, még nem jelenti azt, hogy nem létezik… Éppen ezért fontos a Ti kezdeményezésetek, hiszen ezt az aránytalanságot próbálja ellensúlyozni. 

 

14. Köszönjük az elismerést, továbbra is igyekszünk e célkitűzések jegyében tevékenykedni. Kinek gurítanád tovább a hólabdát, kit kérdezzünk meg legközelebb?

 

- Szathmáry Lillát ajánlom megkeresésre. Régóta úgy gondolom, és főleg azóta, hogy a Zeneakadémián tanítok, hogy nem lehet az akadémiai képzés 5 évét kiragadni az orgonaképzés teljes időtartamából. Úgy vélem, nagyon fontos, hogy mind az alapfokú, mind a középfokú orgonaképzés egyformán nagy hangsúlyt és teret kapjon, hiszen ez az alapfeltétele a sikeres, minőségi, felsőfokú zenei tanulmányok végzésének.
Lilla néni, aki a Bartók Béla konzervatóriumban tanít orgonát, ebben példaértékű munkát végez. Nagyon meg kell becsülni, ha egy pedagógus  egy zeneiskolában jól tanít, mert az ő munkája alapozza meg a felsőfokú tanulmányok sikereit. Természetesen fontos az is, hogy legyen egy húzó erő, motiváció a diák felé, ami lehetne például az, hogy aki elvégzi a Zeneakadémiát, el tudjon helyezkedni végzettségének, tudásszintjének megfelelően. Ma ez csupán kivételes esetekben sikerül, az okok pedig sokrétűek. Nagyon fontos lenne, hogy egyrészt az egyházak találják meg az utat a képzett zenészek és orgonisták felé, másrészt maguknak az orgonistáknak is sokkal jobban nyitniuk kellene az egyházak és a  közönség felé. 

 

Kedves Laci, köszönjük a beszélgetést és az értékes gondolatok megosztását az olvasókkal. További eredményes munkát kívánunk Neked és sok örömet a most készülő orgonadarabod bemutatójához.


- Én köszönöm a megkeresést.

 

A Hólabda sorozat keretében legközelebb Ruppert István orgonaművésszel beszélgetünk munkájáról, feladatairól - Pálúr János ajánlására, e beszélgetést követően pedig Szathmáry Lilla tanárnőt keressük meg kérdéseinkkel.

 
Orgonakoncertek

Társoldalunk az

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Orgonás adatbázis
 
Partnereink

NÁDOR TEREM

BUDAPEST ZONGORASZALON  

   

 

koncert.lap.hu

 

 

 
Google rank
Google PageRank
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?