Czár Attila - Solymosi Ferenc: Magyarország orgonái
AZ ORGONA LEÍRÁSÁNAK SZEMPONTJAI A Magyarország orgonái címu album 150 orgonát mutat be képekkel és hangszerleírással. Az orgonák nagy része közismert, híres templomban, hangversenyteremben, múzeumban vagy zenei szakiskolában áll. Kisebb részük szerény templomok hangszere. Szinte valamennyi ma is muködik. Az orgonákat négy nagy tájegységbe soroltuk be: Dunántúl, Budapest, Duna–Tisza köze és Tiszántúl. A hangszerek ezen belül a helységnevek beturendjében találhatók. A budapesti orgonákat kerületenként, és vallások szerint (baptista, evangélikus, izraelita, katolikus, református) soroltuk fel.
Az orgonaalbum fel szeretné hívni a figyelmet a hazánkban lévô egyedi, történeti hangszerekre, amelyek orgonakultúránk becses emlékei. Ugyanakkor a gyáripar jelesebb alkotásaiból is láthatunk példákat. Az orgonák készítési ideje a XVII. századtól, vagyis a barokk korszaktól egészen a XXI. századig terjed.
Az orgona fô részeit az orgonaház, a játékasztal, a sípmu (diszpozíció), a szélláda, a fúvómu, a traktúra és az állványzat jelenti. Az album terjedelme nem teszi minden esetben lehetôvé a felsorolt egységek részletes leírását.
A gyujtemény alapozó orgonaismeretet szeretne átadni az olvasónak, és szempontokat, hogy így jobban tudja elemezni és értékelni az orgonát mint építményt, és mint hangszert.
Minden orgonaleírás a település és a templom bemutatásával kezdôdik, majd az orgona legfontosabb történeti adatai következnek, melyek írott forrásból származnak. Az orgonaépítôk neve után zárójelben a telephelyük neve áll.
Ezután az orgonaépítô életútjáról olvashatunk, melyben fontosabb munkáit is felsoroljuk. Ezenkívül helyenként az orgonaház felépítésérôl, stílusáról is tájékozódhatunk.
Majd a diszpozíció részletezése következik, amelyben a manuál és a pedál regisztereinek feliratait olvashatjuk az orgonán lévô elnevezések és nyelv szerint. A manuál és a pedál hangterjedelmét is feltüntetjük. A hangterjedelemnél néha C/E jelölést látunk, ez azt jelenti, hogy a hangszer mélyoktávja ún. rövid oktáv formában épült meg. A megjegyzésben a regiszterterekrôl olvashatunk, vagy egyéb utalást, magyarázatot találunk.
A további adatokat a margón találjuk. A cégjelzés is fontos tartozéka a hangszernek. Nagyjából a XIX. század közepétôl lett általános a játékasztalon elhelyezett cégjel.
Az orgona szerkezetére és nagyságára vonatkozik a következô bekezdés. Megadjuk a szélláda típusát és a traktúrát, mégpedig a billentyu és a regisztertraktúrát. Ezenkívül egyéb muszaki sajátságok is itt kapnak helyet, amelyek többnyire a játékasztalra vonatkoznak.
A hangszer nagyságát két számmal fejezzük ki. Római szám jelöli a manuálok, arab szám pedig a regiszterek számát. A zárójelben lévô számok a regiszterek megoszlását mutatják az elsô manuáltól kezdve a pedálig.
Az orgonaház leírása tartalmazza keletkezési idejét, díszítésének (faragás, faszobor) ismertetését, a készítôk
nevével. Itt közöljük még, ha az orgona homlokzati sípjai megmaradtak eredetiben.
Végül az irodalom felsorolja a legfontosabb forrásmunkákat idôrendben.
A szakkifejezések magyarázata hátul, a függelékben található meg.
Forrás: Magyarország orgonái
|